Vekleuringen

Zelfs al sta je niet in de schijnwerpers een mooi gebit is toch voor veel mensen erg belangrijk. Vaak
is een mooie glimlach het eerste wat je opvalt bij een ontmoeting, een toonbeeld van gezondheid.
Maar niet iedereen heeft van nature mooie witte tanden, de kleur van tanden is namelijk bij ieder
mens verschillend. Ook in 1 mond hebben niet alle tanden de zelfde kleur. Tanden zijn opgebouwd
uit tandbeen met daaromheen een laag glazuur. De kleur van de tand wordt bepaalt door de kleur
van het tandbeen en de dikte van het glazuur. De kleur van het tandbeen is erfelijk bepaalt en omdat
de hoektanden vaak een dikkere laag tandbeen bevatten zijn deze vaak geler. Het glazuur van de
tanden en kiezen is bijna doorzichtig.

Maar er ontstaan ook verkleuring door het nuttigen van voeding en genotmiddelen. Deze ontstaat
doordat kleurstoffen in de tandplaque dringen. Deze kleurstoffen zitten vooral in koffie, thee en
rode wijn, maar ook door het roken kunnen tanden verkleuren. Daarnaast kunnen tanden en kiezen
ook donkerder worden door het verouderingsproces, medicijngebruik, een ontwikkelingsstoornis,
en door het hebben van een dode tand als gevolg van tandbederf of een ongeval.

Er zijn een hoop methodes voor het verkrijgen van wittere tanden. Het is altijd belangrijk om te
onderzoeken welke methode het beste bij je tanden past, en te overwegen hoe veilig deze methode
voor de tanden is. Hieronder staan alvast een paar methodes.

Fruit voor een gezonde glimlach

Een natuurlijke en goedkope methode om wittere tanden te krijgen is met behulp van aardbeien.
Het zuur in de aardbeien zorgt ervoor dat je tanden zich ontdoen van de verkleuring. Dit kan je
doen door je tanden in te wrijven met gepureerde aardbei of simpelweg een halve aardbei af te
bijten en hiermee over je tanden te wrijven. Doe dit dan wel met voorzichtige bewegingen omdat
de zaden van de aardbei je glazuur en tandvlees kunnen beschadigen. Voeg ook wat zout toe aan de
aardbeienpuree, hierdoor kunnen ook zelfs de donkere koffie,thee en rode wijnvlekken verdwijnen.
Het zout is ook goed om de bacteriën in de mond te doden, deze bacteriën zijn een belangrijke
oorzaak van slechte adem en verkleurde tanden. Wanneer je deze methode gebruikt zorg er dan wel
voor dat je je mond goed reinigt na gebruik van de aardbei, ook is het niet goed om het meer dan 2
tot 3 keer per week toe te passen. Het zuur uit de aardbei veroorzaakt bij overmatig gebruik schade
aan het tandvlees en glazuur van de tanden.

Ook het zuur van citroensap is te gebruiken om de tanden te mee witten. Hiermee worden de
tanden op een natuurlijke manier snel wit, maar omdat het zuur erg schadelijk is voor het tandvlees
en glazuur is het belangrijk om veilig te werk te gaan. Sprenkel enkele druppels citroensap op je
tandenborstel en poets je tanden voorzichtig. Ook voor deze methode geld dat het niet goed is om
hem meerdere keren per week toe te passen.

Niet alleen met fruit maar ook met groente kun je je gebit schoon houden. Knapperige groenten,
zoals komkommers, broccoli, bleekselderij en wortels zijn te vergelijken met schuurpapier en
scrubben dankzij hun deze eigenschap vlekken van de tanden af en maken deze sterker en gezonder.
Je kan een hoop van deze groente eten, wat ook erg gezond voor het lichaam is, of ervoor kiezen
om met de groenten enkele minuten zachtjes over de tanden heen te schuren, alsof je je tanden
poetst. Alweer geld het dat deze methode niet meer dan 2 à 3 keer gebruikt mag worden.

Tandpasta’s en bleekmiddel

Een niet natuurlijke methode die te vergelijken is met de werking van de groente is het gebruik
van een whitening tandpasta. Deze bevat een schuurmiddel waarmee een laagje van het glazuur
wordt weggepoetst. Maar wanneer er teveel glazuur is afgeslepen en het glazuur meer licht door
laat, dan zal het tandbeen meer zichtbaar worden. Deze heeft een gelige kleur, je tanden worden dus
juist geler. Het is beter om de tandpasta maximaal 2 dagen per week te gebruiken. De whitening

tandpasta’s werken dan ook alleen bij verkleuringen die onstaan zijn door de kleurstoffen uit het
eten,drinken en van het roken.

Ook het laten bleken van de tanden is een mogelijkheid om wittere tanden te krijgen, er zijn
hiervoor veschillende technieken die gebruikt worden. Bij het bleken worden er vaak pasta’s
gebruikt die peroxiden bevatten. De peroxiden vormen een actieve zuurstof voor de grote
organische gepigmenteerde deeltjes die zich in het glazuur bevinden. Deze ontleed ze in kleinere
componenten. De kleinere componenten verstrooien meer licht waardoor de tand witter lijkt.

Lumineers

Naast bleken is kun je ook een witte glimlach krijgen door lumineers over je eigen tanden aan te
laten brengen. Lumineers zijn porseleinen facings die veel langer meegaan dan de kunststof versie.
Ze zijn dun en zorgen voor een recht gebit. De lumineers beschermen de tanden tegen verkleuringen
en gaan vaak langer dan 20jaar mee.

Welke methode je ook gebruikt een gezond gebid is altijd het belangrijkst en verdient dus een goede
verzorging.

Alles over de NDM-1 superbacterie

In steeds meer landen worden gevallen bekend van mensen die besmet zijn met een zogenaamde superbacterie NDM-1, waartegen zelfs antibiotica niet meer helpt. Wat houdt deze superbacterie precies in en moeten we hier bang voor zijn?

Afbeelding bacterie

Wat is NDM-1
NDM-1 staat voor New Delhi Metallo-beta-lactamase-1. Dit is een gen dat gedragen wordt door het DNA van sommige bacteriën. Als een bacterie het NDM-1 gen bezit is het resistent voor bijna alle antibiotica, waaronder zelfs  carbapenems. Carbapenems zijn antibiotica die bekend staan als laatste redmiddel, zelfs deze sterkste en meest efficiënte manier om bacteriën te doden wat ze bijvoorbeeld tegen E. Coli en Klebsiella gebruiken werkt niet tegen NDM-1.

Het NDM-1 gen zorgt ervoor dat de bacterie een enzym produceert dat carbapenemase heet. Dit soort enzym zorgt ervoor dat de bacterie zelfs tegen carbapenems-antibiotica resistent is, omdat deze de activiteit daarvan neutraliseert. (en alle andere antibiotica).

Het gevaarlijke aan NDM-1 is dat dit gen makkelijk over kan worden gedragen aan andere bacteriën. Dit zorgt ervoor dat elke ziekte die normaal makkelijk genezen kan worden met antibiotica hiervoor resistent kan worden. Op deze manier kan elke ziekte levensgevaarlijk worden en ongeneesbaar. Als alle ziekten dit gen krijgen zal antibiotica uiteindelijk nergens meer tegen helpen.

Wetenschappers kennen maar een aantal bacteriën die resistent zijn tegen carbapenems en deze konden deze eigenschappen niet overdragen aan andere bacteriën. Daarom is het NDM-1 gen erg gevaarlijk.

Waar komt NDM-1 vandaan
Het NDM-1 gen is door professor Young en zijn team ontdekt en is vernoemd naar de hoofdstad van India, New Delhi, waar het gen voor het eerst gesignaleerd werd. Het gen is verspreid vanuit India en Pakistan. Het gen verspreid zich snel over de hele wereld, omdat er steeds meer mensen een cosmetische behandeling ondergaan in India en Pakistan waar de behandeling goedkoper is dan in eigen land. In die landen zijn ziekenhuizen vaak minder schoon en is meer kans op besmetting met bacteriën met NDM-1. De mensen lopen daar de bacteriën op en besmetten in eigen land weer andere mensen.

Wat is er tegen NDM-1 te doen
Tot nu toe zijn er gevallen bekend waar behandeling met verschillende medicijnen en antibiotica wel heeft geholpen, maar toch zijn de meeste gevallen van NDM-1 niet te bestrijden, omdat ze tegen alle bekende antibiotica bekend zijn. Het enige dat tegen NDM-1 soms helpt is colistine, maar door de vele bijwerkingen wordt dit middel vrijwel nooit gebruikt.

Wat het beste lijkt om nu te doen is dat NDM-1 niet verder verspreid wordt dan nu al gedaan is door middel van strenge hygiëne in ziekenhuizen over de hele wereld en het liefst verminderen van medisch toerisme.

Nederlandse gevallen van NDM-1
In Nederland zijn er drie mensen bekend die besmet waren met NDM-1 waarvan er één overleden is. De overleden persoon zou al lijden aan een ernstige andere ziekten. De andere twee personen zijn inmiddels hersteld. (Update: 13 augustus 2010)

Buitenlandse gevallen van NDM-1
update 13 augustus 2010
België – Twee gevallen bekend die ermee besmet zijn, waarvan één man inmiddels overleden is. De overleden man werd geholpen met colistine, maar zelfs dit mocht niet baten.
Groot-Brittannië - Circa 50 besmette mensen bekend.
Australië – 3 besmette personen
Frankrijk – 1 besmet persoon
India en Pakistan - 143 mensen besmet
Canada en Verenigde staten – Onbekend, maar wel gevallen bekend

10 tips om je cholesterol te verlagen

CholesterolHoge cholesterolwaardes zijn erg slecht voor het lichaam en verlaging van het cholesterol is voor sommige mensen noodzakelijk, omdat ze een grote kans hebben op vroegtijdig overlijden. Er zijn behandelingen voor, maar met de 10 tips hieronder zult u het zelf ook kunnen doen.

Hieronder vindt je advies over wat je het beste kunt doen om je cholesterol te verlagen. De onderstaande tips moeten  een maand lang gevolgd worden en dan zou je zichtbaar resultaat moeten zien bij een meting.

  • 1. Het eerste wat je moet doen is het eten van rood vlees te verminderen in je dagelijkse voeding. Je moet deze vervangen met wit vlees (gevogelte) en vis met een laag vetgehalte niveau.
  • 2. Het is absoluut noodzakelijk om minder verzadigde vetten te eten. Dit betekent dat je moet beginnen met drinken van magere melk in plaats van volle melk en moet stoppen met het eten van vette room en vette kaas. Lichte producten zijn misschien niet zo lekker als de vette, maar ze kunnen wel je leven redden.
  • 3. Een gezonde voeding is een gezonde spijsvertering. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vezels (zoals granen en muesli) zullen uiteindelijk helpen je cholesterol te verlagen d.m.v. het elimineren van de voedingsvetten.
  • 4. Als je uit eten gaat dan zul je al snel voedsel eten dat slecht is voor je cholesterolniveau. Je kunt proberen restaurants uit te kiezen met gerechten die goed zijn voor je cholesterol of vragen naar deze gerechten. Ook is het verstandig om de friet bij gerechten te laten staan, maar wel de salade te eten. 
  • 5. Een goede tip is: beweeg! Doe fanatiek elke dag aan sport of fitness, of ga elke dag wandelen. Naast dat het goed is voor je conditie is het ook goed voor je cholesterolniveau.
  • 6. Tropische oliën zijn slecht voor je. Als je een lager cholesterolniveau wilt moet je beginnen met plantaardige oliën (olijfolie is de beste keuze) of koolzaadolie.
  • 7. Lees altijd het etiket op de voedingsproducten die je koopt om er zeker van te zijn wat voor vetten het product bevat (geen verzadigde vetten).
  • 8. Het is verstandig minder alcohol te drinken, omdat het cholesterolniveau kan laten stijgen. Recent onderzoek wijst echter uit dat één glas rode wijn per dag het niveau van je cholesterol juist kan laten zaken.
  • 9. Een cholesterolverlagende medicatie kan voorgeschreven worden door de arts en het kan nooit kwaad om hier meer informatie over te vragen.
  • 10. Als laatst is het handig een cholesterolverlagend dieet te volgen. Binnekort vind je hier speciale recepten op de website.

Succes!

5 tips om gemotiveerd te blijven fitnessen

fitnessHerinner je je de dag dat je voor het eerst de sportschool was binnen gelopen? Was het niet een geweldig gevoel, wetende dat je eindelijk die eerste stap naar het leven van een gezonder leven genomen had? Het maken van een bewuste, positieve beslissing om te verbeteren voelt goed aan, en hopelijk hebben we allemaal die belofte gehouden voor onszelf. Maar hoe erg we het ook proberen, het lijkt erop dat er altijd smoesjes zijn om niet te fitnessen.

Het doel van dit artikel is om u te helpen gemotiveerd te blijven fitnessen! Het is niet genoeg om alleen te helpen met hoe je moet fitnessen, maar ook hoe je blijft fitnessen.

Dus wat kan je doen om gemotiveerd te blijven? Hier zijn vijf tips om vol te houden met fitness.

  • 1) Zoek een fitnessbuddy! Als we weten dat iemand anders ons gaat ontmoeten op een afgesproken tijd en plek zullen we veel minder vaak afzeggen. Ook zul je elkaar motiveren om toch maar wel te gaan. Heb je geen vriend op de sportschool? Neem dan eens een vriend mee en stel voor samen te gaan sporten als deze het leuk vindt.
  • 2) Maak kennis met mensen in de sportschool! Als je vrienden maakt in de sportschool en af en toe een praatje maakt, zie je er nooit echt tegen op om te gaan fitnessen, daarnaast lijkt de tijd voorbij te vliegen als je het gezellig hebt.
  • 3) Hou resultaten bij! Bij je sportschool kun je vragen om elk maand je vooruitgang te meten (analyse spieren en meting van het vetpercentage) en vervolgens kun je die informatie delen met de dokter, trainer of diëtist. Hij of zij zal blij zijn dat je vooruitgaat, en zal je aanmoedigen om verder te gaan! Zo kun je weer met extra motivatie er tegen aan. Zelf is het natuurlijk ook motiverend om te zien dat je weer een kilo afgevallen bent.
  • 4) Herinner jezelf aan je doelen! Schrijf je fitness doelen op post-its en hang deze door het huis. Deze kun je dan op plaatsen zoals de koelkast en de koekjestrommel hangen. Elke keer als je een koekje wilt pakken en er staat op: “Niet doen, wordt je dik van!” zul je minder snel geneigd zijn ook echt een koekje te pakken.
  • 5) Geef jezelf een beloning! Het is motiverend om jezelf te belonen als je een doel bereikt hebt. Zo kun je bij elke kilo die je verloren hebt iets leuks gaan doen, zoals naar de film of uit eten. En als je halverwege je doel bent kun je bijvoorbeeld een paar dagen weg. Dit soort beloningen stimuleren zodanig, dat je onderbewust jezelf aanleert dat het leuk is om te sporten, omdat het tot beloningen zal leiden op de lange termijn.

Er zijn veel manieren om gemotiveerd te blijven, maar toch blijkt het steeds weer moeilijk te zijn. Met de tips hierboven moet het lukken om je doel te bereiken. Veel succes!

Natuurlijke penis vergroting

smallpenisMannen zijn vaak onzeker over hun penislengte en willen graag een grotere penis hebben. Er zijn verschillende manieren om een dikkere of langere penis te krijgen, maar dit is niet makkelijk. De enige bewezen methodes zijn een operatieve wijze en de onderstaande methode, genaamd jelken. Deze methode is simpel gezegd een aantal oefeningen die je penis trainen. Je hoeft geen gewichtjes of iets dergelijks er aan te hangen, maar gewoon elke dag de oefeningen doen. Dit klinkt misschien raar, maar het is een bewezen manier van natuurlijke penisvergroting.

Jelken
Jelqen, of jelken, is een natuurlijke penisvergroting techniek die al honderden jaren bestaat. Door middel van oefeningen wordt de penis langzaam maar zeker langer en dikker. Je penis kun je net als de rest van je lichaam trainen. Je moet niet heel snel resultaten verwachten, omdat het lang duurt voordat het resultaat er is, maar het effect is wel permanent.

Onderzoek naar Jelken
Brian Richards is een Engelse dokter die wetenschappelijk onderzoek heeft gedaan naar de resultaten en werkingen van de jelk-methode. In het wetenschappelijk tijdschrift “British Journal of Sexual Medicine” heeft hij aan het eind van de jaren zeventig zijn onderzoek gepuliceerd. Hieruit blijkt dat maar liefst 87% merkbaar resultaat had geboekt en een grotere en/of dikkere penis had gekregen. Dokter Brian Richards ontdekte dat na meer dan een jaar een penis maximaal 6 centimeter groter kon worden en 2 centimeter in dikte. Hij ontdekte dat de methode werkt, doordat er door het jelken, net als normaal sporten het effect heeft op andere spieren van je lichaam, miniscule scheurtjes ontstaan in de penisspieren en deze na het herstellen iets groter worden.

Beginnen met Jelken
Doe eerst een warming up. Zorg dat je penis halfstijf is. Dit zorgt ervoor dat je goed kunt jelken. Maak hem niet helemaal erect, want dit kan gevaarlijk zijn. Leg een washandje in een bak warm water en leg dit op je penis voor een halve minuut. Doe dit vijf keer. Droog daarna je penis goed af.
Pak de eikel nu stevig vast en trek rustig de penis een stukje van je af. Hou dit een tijdje vol en laat dan weer los. Doe dit een aantal keer.
Draai dan een minuut lang je penis in een cirkel, zodat je bloed gaat circuleren.
Pak nu je eikel vast en trek de penis steeds een andere kant op.
Doe weer de cirkelbeweging.
Strek de penis nu een minuut uit en zwaai daarna de penis zacht rond.

De penis oefeningen
Maak met je duim en wijsvinger een OK-teken en pak je penis vast bij het schaambeen. Knijp dan zachtjes in je penis en ga dan met je hand naar boven zonder de druk te verminderen. Zorg dat de druk niet te hoog is en als het pijn doet doe je het verkeerd! Pak als je over je hele penis heen bent gegaan met je andere hand te penis vast zodat je met deze hand dezelfde beweging kan maken. Zorg ervoor dat je stijve penis krijgt, want dan komt er tijdens het jelken te veel druk op je penis te staan. Doe de oefeningen tijdens iets niet spannends, zoals onder het kijken van tv.
Doe deze beweging 100 keer en ongeveer 5 keer per week.

Een voorbeeld van deze jelk-oefening kun je hier zien: Afbeeldingen jelk-oefening (let op! link bevat naakt)

Een boek over jelken
Voor degene die er meer over wilt weten is er Het Grotere Penis Boek. Het boek bevat wetenschappelijk bewezen oefeningen en veel waardevolle informatie over Jelken. Met afbeeldingen wordt uitgelegd hoe je de oefeningen precies moet doen en daarnaast krijg je per week een schema met welke oefeningen je moet doen. Per fase wordt beschreven hoe je penis er voor staat en wat je kunt verwachten. Meer lezen kan op Penis Groter Maken.

Te trage werking van de schildklier

Steeds meer mensen hebben last van hypothyreoïde, oftewel een te traag werkende schildklier. Deze aandoening ontwikkelt zich langzaam en wordt door dokters vaak niet serieus genomen. Als de schildklier te weinig van een bepaald hormoon aanmaakt kan dit klachten opleveren in de vorm van: duizeligheid, tintelingen, blauwe plekken, allergische reacties, moeheid en andere symptonen die beneden staan. Een andere oorzaak van deze klachten kan zijn dat de schildklier niet of niet goed ontwikkelt is.

Symptonen te trage werking van de schildklier

  • Koud voelen
  • Moe voelen
  • Droge, koude, bleke of gele huid
  • Traag denken of daan
  • Langzame spraak
  • Geheugenverlies
    Concentratiestoornissen
  • Depressiviteit en Apathie
  • Myxoedeem (verdikte huid waarin je geen ‘putjes’ kan drukken, bijv. rond de ogen en op de onderbenen)
  • Zwakke spieren
  • Spierpijn en stijfheid (Vooral armen, benen en heupen)
  • Pijn in gewrichten
  • Tintelende handen
  • Hartklachten
  • Bros en uitvallend haar
  • Breekbare nagels
  • Uitvallen van wenkbrauwen
  • Zwaarder worden
  • Kortademigheid (oppervlakkige ademhaling)
  • Benauwd voelen
  • Hese, krakende stem
  • Verstopping
  • Doofheid
  • Nervositeit
  • Oogklachten
  • Heftige menstruaties

Als er meerdere symptonen overeenkomen met de bovenstaande is het aangeraden naar de huisarts te gaan die u kan doorverwijzen naar het ziekenhuis voor een bloedonderzoek. Echter niet iedereen heeft dezelfde en zeker niet alle symptonen. Daarom is een diagnose op basis van de symptonen niet heel nauwkeurig, maar geeft slechts een vermoeden van wat er mis is.

Hoe werkt de schildklier

De schildklier of thyroïd zit ter hoogte van het strottenhoofd. De schildklier maakt hormonen aan en zonder schildklier kan men niet leven. De schildklier stimuleert onder andere de stofwisseling en de groei.

De schildklier maakt schildklierhormonen uit jodium en tyrosine. Er worden T4-hormonen en T3-hormonen gemaakt. De hypofyse regelt de aanmaak hiervan.

Wat is er mis bij Hypothyreoïdie?

Bij hypothyreoïdie werkt de schildklier te langzaam en worden er te weinig schildklierhormonen gemaakt en afgegeven. Als gevolg moet de hypofyse harder werken. Er zijn verschillende soorten van hypothyreoïde, maar de meest voorkomende soort is primaire hypothyreoïdie. Maar liefst 10% van alle inwoners van Nederland heeft deze afwijking.

Oorzaken van te trage schildklier

De voornaamste oorzaken van hypothyreoïdie zijn:

  • Een behandeling met radioactief jodium
  • Het gebruiken van medicijnen en pillen waar jodium in zit
  • Thyreoïdectomie – Een operatie waarbij de schildklier verwijderd is
  • Thyeoïditis – Een ontsteking van de schildklier
  • Congenitale hypothyreoïdie – Een aangeboren afwijking aan de schildklier
  • Endemische hypothyreoïdie – Een tekort aan jodium in de voeding
  • Ziekte van Hasimoto – een auto-immuunziekte

Behandeling te trage schildklier

Als behandeling van een te trage schildklier maakt men onderscheid tussen mensen met een tekort aan jodium of een niet functionerende schildklier. De mensen die een tekort aan jodium hebben krijgen jodiumsupplementen en mensen die een niet functionerende schildklier hebben een synthetisch schildklierhormoon levothyroxine. Deze behandelingen geven de patiënten al snel verbetering van de klachten. Vaak moet de patiënt levenslang het schildklierhormoon blijven slikken. Overigens duurt het afstemmen op de hoeveelheid van het in te nemen hormoon een tijdje, omdat het per persoon verschilt hoeveel ze nodig hebben en specialisten er nog niet zeker van zijn hoeveel de waarde van het hormoon zou moeten zijn.